Regulamentul privind inregistrarea entitatii raportoare in evidentele ONPCSB

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

In MOF nr. 764 din 23 august 2023 s-a publicat Ordinul nr. 215 din 18 august 2023 pentru aprobarea Regulamentului privind înregistrarea entității raportoare în evidențele Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor. Începând cu 7 noiembrie 2023 se aprobă Regulamentul privind înregistrarea entității raportoare în evidențele Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Acest regulament stabilește modul de înregistrare a entităților raportoare în evidențele ONPCSB (Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor), prin aplicarea procedurii de creare a unui cont de raportor necesar transmiterii rapoartelor prevăzute la art. 6 și 7 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Lege, în cadrul portalului de raportare ONPCSB.

Intră sub incidența prevederilor prezentului regulament entitățile raportoare prevăzute la art. 5 alin. (1) din Lege, după cum urmează:
a) instituțiile de credit persoane juridice române și sucursalele instituțiilor de credit persoane juridice străine;
b) instituțiile financiare persoane juridice române și sucursalele instituțiilor financiare persoane juridice străine;
c) administratorii de fonduri de pensii facultative și/sau ocupaționale, în nume propriu și pentru fondurile de pensii facultative și/sau fondurile de pensii ocupaționale pe care le administrează, cu excepția caselor de pensii ocupaționale profesionale;
d) furnizorii de servicii de jocuri de noroc;
e) auditorii, experții contabili și contabilii autorizați, evaluatorii autorizați, consultanții fiscali, persoanele care acordă consultanță financiară, de afaceri sau contabilă, alte persoane care se angajează să furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectivă este afiliată, ajutor material, asistență sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economică sau profesională principală;
f) notarii publici, avocații, executorii judecătorești și alte persoane care exercită profesii juridice liberale, în cazul în care acordă asistență pentru întocmirea sau perfectarea de operațiuni pentru clienții lor privind cumpărarea ori vânzarea de bunuri imobile, acțiuni sau părți sociale ori elemente ale fondului de comerț, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clienților, operațiuni sau tranzacții care implică o sumă de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, funcționării sau administrării unei societăți; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societăți, organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum și în cazul în care participă în numele sau pentru clienții lor în orice operațiune cu caracter financiar ori vizând bunuri imobile; crearea, funcționarea sau administrarea de fiducii, societăți, fundații sau structuri similare;
g) furnizorii de servicii pentru societăți sau fiducii, alții decât cei prevăzuți la lit. e) și f);
h) furnizorii de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare;
i) furnizorii de portofele digitale;
j) agenții și dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci când acționează în calitate de intermediari în închirierea de bunuri imobile, dar numai în ceea ce privește tranzacțiile pentru care
valoarea chiriei lunare reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult;
k) alte persoane care, în calitate de profesioniști, comercializează bunuri, numai în măsura în care efectuează tranzacții în numerar a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacă tranzacția se execută printr-o singură operațiune sau prin mai multe operațiuni care au o legătură între ele;
l) persoanele care comercializează opere de artă sau care acționează ca intermediari în comerțul de opere de artă, inclusiv atunci când această activitate este desfășurată de galerii de artă și case de licitații, în cazul în care valoarea tranzacției sau a unei serii de tranzacții legate între ele reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult;
m) persoanele care depozitează sau comercializează opere de artă sau care acționează ca intermediari în comerțul cu opere de artă, atunci când această activitate este desfășurată în zone libere, în cazul în care valoarea tranzacției sau a unei serii de tranzacții legate între ele reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult.

Procedura de creare a unui cont de utilizator în portalul de raportare ONPCSB este prezentată în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament.

ANEXĂ la regulament

PROCEDURĂ de creare a unui cont de utilizator în portalul de raportare ONPCSB
Portalul de raportare ONPCSB se poate accesa la adresa raportari.onpcsb.ro.
Documentația privind utilizarea portalului este accesibilă din interfața acestuia.
Deținerea unui cont este necesară pentru transmiterea rapoartelor prevăzute de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Lege, și a corespondenței conexe.


Crearea contului
Pentru a crea un cont de raportare se acționează butonul „Creează cont“ din pagina de start.
În formularul de înregistrare se completează informațiile referitoare la entitatea raportoare, persoana care efectuează înregistrarea și persoana desemnată conform art. 23 alin. (1) din Lege. Datele introduse trebuie să fie conforme cu realitatea.
I. Informații referitoare la entitatea raportoare

  1. Codul unic de înregistrare/Codul de identificare fiscală/ Codul numeric personal
    Persoana fizică autorizată care, în cadrul profesiei liberale, își exercită personal funcția și răspunde individual pentru activitatea desfășurată completează codul numeric personal (CNP).
  2. Codul CAEN principal (Entitățile raportoare care nu dețin cod CAEN nu vor completa această rubrică.)
  3. Numărul de înregistrare la Oficiul Național al Registrului Comerțului, denumit în continuare ONRC (Entitățile raportoare care nu dețin număr de înregistrare la ONRC nu vor completa această rubrică.)
  4. Denumirea/Numele și prenumele
  5. Tipul – tipul entității raportoare, ales din lista tipurilor de entități raportoare din cadrul categoriilor menționate la art. 5 din Lege
  6. Forma juridică de organizare
  7. Natura capitalului – Rubrica se completează prin bifarea valorilor corespunzătoare referitoare la natura capitalului: autohton/străin + integral/majoritar, de stat/privat + integral/majoritar.
  8. Adresa (sediul social/profesional al entității raportoare)
    8.1. Țara
    8.2. Județul
    8.3. Localitatea
    8.4. Strada
    8.5. Numărul
  9. Numărul de telefon
  10. Adresa de e-mail
  11. Numele și prenumele reprezentantului legal
    II. Informații referitoare la persoana care efectuează înregistrarea
  12. Numele
  13. Prenumele
  14. E-mail – Se introduce adresa de e-mail cu care se va face confirmarea contului și care va avea rol de nume de utilizator în pagina de autentificare.
  15. Parola – Parola trebuie să conțină litere mari și mici, cifre și caractere speciale, minimum 8 caractere.
  16. Confirmare parolă – Se reintroduce parola.
  17. Numărul de telefon
    III. Informații referitoare la persoana desemnată conform art. 23 alin. (1) din Lege
    Se bifează caseta „Aceeași cu persoana care efectuează înregistrarea“, dacă este cazul.
  18. Numele
  19. Prenumele
  20. Numărul de telefon
  21. E-maiL

În cazul în care entitatea raportoare a numit mai multe persoane desemnate conform art. 23 alin. (1) din Lege, datele de identificare ale acestora vor putea fi introduse pe rând după acționarea butonului „Adaugă persoana desemnată“.
Se bifează caseta „Sunt de acord cu prelucrarea datelor mele personale în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.“
La acționarea butonului „Salvează“ se verifică corectitudinea datelor introduse și se transmite un mesaj pe adresa de e-mail completată (la secțiunea II.3), care înștiințează deținătorul despre crearea contului de raportare și solicită accesarea unui link de confirmare și activare. Încheierea cu succes a înregistrării se va notifica printr-un nou e-mail.
La accesarea butonului „Renunță“ se șterg datele completate în formular.
Conectarea la portal
Pentru a intra în cont se acționează butonul „Intră în cont“ din pagina de start.
La pasul 1 se introduc e-mail-ul și parola, apoi se acționează butonul „Trimite cod de securitate“.
La pasul 2 se introduce codul de securitate primit pe e-mail, apoi se acționează butonul „Logare“.
După logarea în portalul de raportare se vor putea transmite rapoartele prevăzute de Lege și se vor administra informațiile despre entitatea raportoare și eventualele sedii secundare, așa cum este prezentat în documentația privind utilizarea portalului.

Articole similare

Comentariul tau aici